Internet stał się nieodłącznym narzędziem w biznesie. Umożliwia łatwiejsze dotarcie do klientów, promocję produktów i sprzedaż online. Pozwala zebrać informacje gospodarcze z całego świata, zbadać rynek, rozwijać sieć kontaktów, realizować działania marketingowe i sprzedażowe produktów i usług. Aby skutecznie prowadzić biznes, trzeba mieć jednak efektywne strony internetowe.
Projektowanie i budowa stron i sklepów internetowych, działania marketingowe, a nawet tworzenie spójnego wizerunku marki to usługi świadczone przez agencję CG2 z Opola. W naszej serii „Pod lupą” prezentującej firmy członkowskie Izby Gospodarczej „Śląsk” spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: jak skutecznie zadbać o obecność w sieci? Co zmieniło się w ostatnich latach?
Czym zajmuje się firma CG2? Założyciel firmy Łukasz Lotko wyjaśnia, że CG2 zajmuje się wszystkim, co jest wytwarzane w internecie - To różnego rodzaju strony i sklepy internetowe. Tworzymy je, projektujemy, realizujemy, utrzymujemy i promujemy. Działamy w wąskiej działce internetowej, ale w tym zakresie, świadczymy przemyślaną usługę zgodną z najwyższymi standardami światowymi.
Zbudowanie samej strony to początek. Konieczne jest jeszcze stałe utrzymywanie obecności w sieci i aktywność marketingowa. Strona internetowa jest jednak podstawą do budowania wizerunku. Jak wygląda ten proces powstawania strony internetowej tworzonej dla klientów CG2?
Do firmy CG2 trafiają klienci, którzy w większości przypadków wiedzą, jakie są ich potrzeby. - Zwracają się do nas klienci wymagający, którzy albo budują kolejny już projekt, w postaci np. nowej firmy albo klienci, którzy już coś osiągnęli, a teraz chcą otworzyć nową perspektywę. My robimy rewolucję, ponieważ spoglądamy na to, co firma robiła dotychczas i jakie ma cele - wyjaśnia właściciel CG2.
Strategie wizerunkowe dla firm
Firma CG2 zajmuje się również strategiami wizerunkowymi dla firm, od logo po spójną strategię komunikacji. - Ukierunkowujemy wizerunek firmy na potrzeby przyszłych celów. Pracujemy dla klientów, którzy znają wartość przemyślanego i spójnego wizerunku. Sama strona dzisiaj jednak nie wystarczy. Potrzebny jest jeszcze skuteczny marketing internetowy. Katarzyna Lotko-Czech podkreśla znaczenie promocji w Internecie. - Naszym klientom zapewniamy profesjonalną obsługę. Działamy z klientami w całym obszarze promocji cyfrowej, która wiąże się z marketingiem internetowym i rozwojem. To bardzo ważna gałąź rozwoju dla firm, bo samo zbudowanie serwisu internetowego to dopiero początek - mówi szefowa firmy CG2.
Najważniejsze, aby klient był w stanie przedstawić swoje oczekiwania. Wówczas firma CG2 przedstawia przykłady możliwych rozwiązań. Wspólnie wypracowywana jest strategia wizerunkowa, opracowywany jest brand book, zawierający jasną definicję wizerunku firmy. Taka strategia określa, jak firma ma wyglądać w poszczególnych obszarach działalności, jak ma przebiegać komunikacja z otoczeniem, z ich klientami.
- Określamy też, jak mają być budowane kolejne serwisy internetowe pod kątem wyglądu. Dokładnie analizujemy, co jest ważne, następnie tworzymy dokumentację, jak powinien wyglądać nowy wizerunek. To w perspektywie daje firmom duże oszczędności, bo bazują na jednym dużym opracowaniu, realizując dalsze spójne działania marketingowe.
Tworzenie serwisów tematycznych dla podmiotów wielobranżowych
Firma CG2 zajmuje się również tworzeniem serwisów internetowych dla firm, które działają w kilku branżach. - Jesteśmy w stanie uzyskać w całej rozciągłości działalności firmy, spójność wizerunkową i jednoznaczną komunikację.
Firma CG2 świadczy komplementarne usługi na rzecz firm. To połączenie doświadczenia z zakresu programowania, ale równie ważne jest określenie potrzeb odbiorców i zasad rządzących rynkiem konsumenckim.
- Opieramy się na liczbach, nie robimy rzeczy subiektywnych, tylko wdrażamy elementy, które sprawdziły się w podobnych realizacjach. Staramy się wyciągnąć z nich to, co najlepsze. Chcemy postępować jak najwięksi i powtórzyć ich sukces.
„Myśl globalnie” w praktyce
Wprowadzanie najnowszych światowych trendów i technologii oraz działanie w różnych skalach od światowej, przez europejską po lokalną to jeden z atrybutów firmy CG2.
Jak podkreślają właściciele CG2, firma bierze pełną odpowiedzialność za realizację projektów. - Nie mamy zwyczaju bycia firmą, która tylko „łapie zlecenia”, a po realizacji projektu zapominamy o kliencie. W naszej firmie zbieramy informacje, analizujemy je i bierzemy w całości odpowiedzialność za realizację zadania i współpracę. Robimy stosunkowo mało projektów, ale są to realizacje dla wymagających klientów. Są one pracochłonne, dopracowane, ale dają satysfakcję i budują naszą renomę - mówi szefostwo CG2.
Filozofia działania firmy
CG2 na co dzień tworzy 6-osobowy zespół. Jednak realizując większe, szerokie projekty, firma ma grupę partnerów, z którymi współpracuje. To doświadczeni specjaliści, dysponujący ogromną wiedzą praktyczną. Na tej bazie, CG2 jest w stanie wykonywać szeroki zakres usług w swojej dziedzinie, np. prowadzić intensywne i efektywne działania promocyjne w internecie.
Główną zasadą CG2 jest współpraca. Dzięki niej klient dostaje komplementarną i kompleksową usługę, a my przy takich projektach mamy do dyspozycji cały zespół ekspertów. W efekcie klienci zostają z nami. To trudne zagadnienia, szczególnie jak wejdziemy w obszar promocji w internecie, a to jest bardzo ważna działka dla przedsiębiorców.
Cyfrowa rzeczywistość a biznes
Kiedyś mówiło się: „jeśli jesteś nieobecny w sieci, to nie istniejesz”. Czy to powiedzenie jest wciąż aktualne? Szefowie firmy CG uważają, że każda firma w końcu będzie musiała funkcjonować w internecie. - Po pierwsze bez rozwoju e-usług nie będzie rozwoju gospodarczego. Prędzej czy później wszyscy, którzy prowadzą jakąś działalność gospodarczą, będą musieli tam trafić. Druga rzecz, to samo bycie w internecie nie gwarantuje uzyskania żadnych efektów - podkreśla Łukasz Lotko.
Profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa, ze świetnym i wartościowym contentem nic nie dadzą, jeśli nie znajdziemy jej w wynikach wyszukiwania. Dlatego projektując stronę, należy zoptymalizować ją pod dominującą na rynku wyszukiwarkę Google. Największą liczbę odwiedzin mają przecież witryny pojawiające się na pierwszych jej stronach.
Jak Internet zmienił się w ciągu ostatnich lat?
W ciągu ostatnich 20 lat internet przeszedł przez wiele zmian i ewolucji. Do najważniejszych należą: rozwój społecznościowego i interaktywnego internetu, rozwój mobilności, dzięki takim urządzeniom jak smartfony i tablety oraz rozwój algorytmów i sztucznej inteligencji.
Katarzyna Lotko-Czech uważa, że tempo zmian w e-gospodarce jest niespotykane. - Ponadto, mamy do czynienia ze wzrostem oczekiwań konsumentów. Wystarczy zaobserwować, jak się zmieniają pokolenia. Obecne pokolenie, które urodziło się w otoczeniu urządzeń mobilnych, zupełnie inaczej korzysta z cyfrowego świata. Posługuje się tak naturalnie ekranem dotykowym, że dla nas - ludzi w średnim wieku - to jest nie do osiągnięcia.
Badania i statystyki mówią, że coraz więcej osób kupuje w internecie lub ich decyzje zakupowe są stymulowane technologiami cyfrowymi. Internet coraz mocniej wpływa na preferencje zakupowe i wybory określonych produktów lub usług. Dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Natomiast w przypadku firm w krajach rozwiniętych, skupiających się na współpracy B2B to 82% z nich sprzedaje online. Na to nakłada się cały rynek e-commerce, a to są takie obszary, które wymagają stałej, konsekwentnej pracy i zaangażowania ekspertów.
Szefowie agencji CG2 zauważają, że korzystając z urządzeń cyfrowych, sięgamy dzisiaj przede wszystkim po smartfony. - Mamy zmianę pokoleniową. Przyszli przedsiębiorcy faktycznie nie będą istnieli, jeśli nie będą dostępni w internecie, i tu nie chodzi już tylko o zwykłą stronę internetową. 80-90 procent użytkowników to odbiorcy mobilni. Dzisiaj myśląc o stronie internetowej nie powinniśmy zakładać, że ktoś wyświetla ją na ekranie komputera. Najważniejszym i wyjściowym urządzeniem jest smartfon z dostępem do internetu.
Przyszłość branży e-commerce
Według różnych źródeł, w 2020 roku na rynku pracy w Polsce brakowało od kilku do kilkunastu tysięcy programistów. Na problem braku rąk do pracy zwraca uwagę również CG2. To będzie jeden z hamulców rozwoju branży, przed którą stoją nowe wyzwania.
- Deficyt specjalistów, ekspertów to jeden z największych problemów w większości branż. A my mamy ewidentne wskazówki do akceleracji. Nasz sektor będzie się rozwijał wyjątkowo dynamicznie, ale do tego potrzebni są specjaliści - mówi Łukasz Lotko.
Eksperci oceniają, że poważną barierą w rozwoju e-commerce są regulacje prawne, które często komplikują działalność i nie nadążają za zmieniającą się rzeczywistością. - Świat cyfrowy rozwija się bowiem najszybciej tam, gdzie regulacji jest najmniej. Rozwój technologii będzie tylko przyspieszał rozwiązania cyfrowe.
CG2 stawia na elastyczność i efektywność w pracy
CG2 to zespół doświadczonych projektantów i programistów, którzy pomagają między innymi firmom uwolnić ich pełny potencjał. Osiągają ten efekt dzięki odważnym tożsamościom i najnowocześniejszym produktom cyfrowym. Opolska agencja jest - jak sama o sobie mówi - wystarczająco dużym zespołem, aby dostarczać złożone projekty i wystarczająco niewielkim, aby być elastycznym i efektywnym w pracy.