Umów się na spotkanie w Izbie Gospodarczej „Śląsk”:
  •  
  •  
  •  
Pod lupą: Exergy — audyty energetyczne

W ramach prezentacji członków Izby Gospodarczej „Śląsk” przybliżamy działalność firmy — Exergy. Prowadzona przez Radosława Andrulewicza, pomaga innym przedsiębiorstwom obniżyć koszty, racjonalnie zarządzać energią i obliczyć ślad węglowy. Dlaczego firmy szukają oszczędności w tych obszarach? Czy chodzi tylko o ekonomię, a może również o kwestie środowiskowe? 

Firma Exergy, której nazwa została zaczerpnięta z dyscypliny naukowej, jaką jest termodynamika, a oznacza dobrze wykorzystaną energię. Teoretycznie, każde przedsiębiorstwo powinno dbać o to, aby optymalnie wykorzystać coraz droższą energię. W rzeczywistości bywa różnie, ale prawie w każdej firmie można zastosować pewne rozwiązania, które zmniejszą konsumpcję energii. Żeby jednak wskazać miejsca generujące straty, trzeba je najpierw zdiagnozować. I tutaj wkracza do działania właśnie firma Exergy. 

- Prowadzimy konsultacje w firmach i przygotowujemy opracowania, które wskazują, co trzeba zrobić, aby oszczędzać energię w przedsiębiorstwie — mówi właściciel Radosław Andrulewicz. Każdy klient jest traktowany indywidualnie, bo w przypadku działalności doradczej nie istnieje jedna recepta dla wszystkich. - Każdy klient ma inne potrzeby, chociaż są pewne ogólne szablony, które można dostosować do klienta i w ten sposób znaleźć źródła oszczędzania energii — wyjaśnia szef Exergy. 

 

Audyt energetyczny. Prosta droga do oszczędności w firmie

Audyt to działanie kilkuetapowe. Badane przedsiębiorstwo dzieli się na kilka obszarów i poszukuje krytycznych punktów strat energii. Następnie Exergy szuka potencjalnych rozwiązań. Audyt energetyczny skupia się na całokształcie działalności przedsiębiorstwa. Analizowane są przede wszystkim takie obszary jak: energia elektryczna, przeznaczenie energii, zużycie paliw, spalanie w procesach technologicznych i ogrzewanie. 

Wydaje się, że to cele środowiskowe przyświecają prowadzeniu takich audytów, bo o ekologii sporo się mówi w kontekście zmian klimatycznych. Okazuje się, że dla biznesu liczy się przede wszystkim rachunek ekonomiczny. - Biznes patrzy na liczby, a kwestie środowiskowe bardzo dobrze wyglądają wizerunkowo. Natomiast jeżeli nie ma zwrotu, tylko duże wydatki, to dla idei nikt nie chce szukać oszczędności — zauważa właściciel Exergy.

 

Badanie śladu węglowego coraz ważniejsze dla firm

Powoli następują jednak zmiany. W ciągu ostatniego roku najważniejszym produktem Exergy cieszącym się największym zainteresowaniem było badanie tzw. śladu węglowego. Choć w tym przypadku nie obyło się bez impulsu zewnętrznego, a mianowicie świadomość ekologiczną firm pobudziły regulacje prawne, nie tylko w Unii Europejskiej, ale w zasadzie na całym świecie. 

Określenie śladu węglowego dotyczy nie tylko dużych firm, ale również ich mniejszych podwykonawców. - Powstają regulacje prawne zmuszające duży biznes do redukcji wpływu na klimat. Ten z kolei, ceduje odpowiedzialność na swoich poddostawców. Regulacjami klimatycznymi są dotknięte zatem małe firmy, bo ich więksi odbiorcy mają takie zobowiązania. Najprostszą drogą do redukcji śladu węglowego jest redukcja zużycia energii. Te tematy się przenikają — wyjaśnia Radosław Andrulewicz.

 

Dlaczego firmy szukają oszczędności na energii?

Regulacje prawne to również jeden z powodów, dla których klienci trafiają do Exergy. Przepisy narzucają dużym firmom wykonanie audytu raz na kilka lat. Część przedsiębiorstw chętnie przystępuje do audytów, inne firmy dopiero „otwierają oczy” i zauważają, że można coś zrobić lepiej. - Druga motywacja sprowadzająca klientów do Exergy to przygotowanie do konkretnych inwestycji. Jeśli firma ubiega się o dofinansowane, to ocena efektu ekologicznego i energetycznego, np. za pomocą audytu energetycznego jest częścią wymaganej dokumentacji — tłumaczy Radosław Andrulewicz z Exergy. Jest jeszcze jedna okoliczność, kiedy firmy szukają audytów energetycznych. Dzieje się tak, gdy firma traci płynność finansową i musi błyskawicznie ratować sytuację. Firmy, które zużywają niewiele energii, nie widzą potrzeby takich audytów. 

Ocena śladu węglowego firmy ma swoje zdroworozsądkowe granice. Exergy stara się zwrócić uwagę tylko na bezpośrednie oddziaływanie emisyjne firmy, takie jak: spalanie paliw kopalnych i zużycie energii cieplnej. Widać natomiast pewne zmiany w myśleniu, bo firmy zaczynają inaczej oceniać zamawiane materiały. Bardziej świadomy jest wybór dostawców, którzy troszczą się o klimat, zwraca się również uwagę na takie ogniwa łańcucha dostaw, mające wpływ na klimat, jak np. opakowania, dobór surowców, rezygnacja z niektórych wysokoemisyjnych materiałów. 

 

Więcej danych, lepsze rozwiązania

Jak wygląda audyt? Zwykle jest przeprowadzana wizja lokalna, aby zapoznać się ze specyfiką firmy. W zależności od stopnia skomplikowania działalności firmy, takie rozpoznanie może trwać dzień lub kilka. Firma Exergy zbiera dane na temat ilości i miejsc, które pochłaniają energię. Zasada jest prosta: im więcej danych, tym lepsze rozwiązania. Audyt przeprowadza się na danych cyfrowych, ale jeśli jest taka konieczność, instaluje się urządzenia pomiarowe na punktach poboru mocy. 

Firmy mogą wdrożyć kilka rodzajów rozwiązań redukujących zużycie energii. To w pierwszej kolejności działania bezkosztowe lub najmniej kosztowne. Należą do nich izolacje termiczne gorących powierzchni: pieców, kanałów spalin, rurociągów, itp. To są najczęstsze miejsca dużych strat energetycznych. Eksperci podkreślają, że modernizacje termiczne są stosunkowo tanie, a ich efekty odczuwalne już po kilku miesiącach. 

- Bardzo często firmy bagatelizują straty energii, ale jak zobaczą raport w liczbach, to dyskusja przybiera inne formy. Jeśli można wydać 8-10 tysięcy złotych, które się zwrócą w 2 -3 miesiące, to warto przeprowadzić taką modernizację. Właściciele firm wciąż nie mają tej świadomości, że kilkadziesiąt metrów rury bez izolacji może generować ogromne koszty w skali roku — wyjaśnia Andrulewicz. 

Jeśli nie ma możliwości zastosowania tańszych rozwiązań, wtedy zaleca się wymianę konkretnych urządzeń. Nie zawsze dotyczy to całego sprzętu, można wymienić poszczególne elementy, np. silniki lub zmienić sposób rozruchu. 

 

Efektywność energetyczna staje się normą

Zdaniem Radosława Andrulewicza z Exergy, w ostatnich latach da się zauważyć radykalną zmianę w podejściu firm do projektowania i budowania obiektów efektywnych energetycznie. 

- Nowe firmy mają przemyślaną gospodarkę energią. Już na etapie projektu powstają hale energooszczędne. Natomiast firmy, które rosły w sposób organiczny, na zasadzie — od garażu do hali produkcyjnej, często borykają się jeszcze z chaosem w zarządzaniu energią. 

 

Jakie są obecnie najważniejsze wyzwania stojące przed takimi firmami jak Exergy? 

Najpoważniejszym problemem jest brak stabilności regulacji prawnych. - Przepisy potrafią się zmieniać nie raz na kilka lat, ale raz na kilka miesięcy, co jest dosyć kłopotliwe. Sytuacja geopolityczna również ma wpływ na decyzje klientów i odbija się na działalności niektórych przedsiębiorstw, które np. wstrzymały decyzje rozwojowe i plany inwestycyjne — zaznacza Radosław Andrulewicz. 

 

Członkostwo w Izbie Gospodarczej „Śląsk” przynosi wiele korzyści

Młode firmy w sposób nowoczesny podchodzą do komunikowania się z potencjalnymi klientami. Ważnym kanałem dotarcia jest internet. - Dla mnie naturalną ścieżką zdobycia klientów jest sieć. Piszę artykuły eksperckie, które umieszczam w mediach społecznościowych. Na naszej stronie można poczytać blog. Często organizuję również webinary, aby móc dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych tematyką oszczędności energetycznych — dodaje szef Exergy. 

Ważną rolę w kontaktach z klientami odgrywa również członkostwo w Izbie Gospodarczej  „Śląsk”. - Z punktu widzenia firmy konsultingowej jest to możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców. Poza tym mam szansę skorzystać ze szkoleń specjalistycznych w takich dziedzinach jak: prawo, finanse, marketing, źródła finansowania. Na takich szkoleniach dotarcie do konkretnych informacji jest o wiele krótsze — podsumowuje Radosław Andrulewicz. 

© 2024 Izba Gospodarcza „Śląsk”, produkcja Digital Monsters
Używamy ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.